Pažótí Oskaři 2019: Ostré předměty zvítězily ve třech kategoriích včetně nejlepšího seriálu, české tvorbě kraluje ČT

Který herec se napočtvrté dočkal Pažótího Oskara? Získala nějaké ocenění rozporuplná závěrečná série Hry o trůny, která rozdmýchala v seriálovém světě obrovské vášně? A zabodoval mezi českými seriály fenomén MOST!?

Šestý ročník toho nejlepšího ze seriálového světa je tu a ukázalo se, že mé loňské obavy o budoucnost kvalitních seriálů byly v uplynulé sezóně zcela rozprášeny. Naopak si troufnu tvrdit, že ročník 2018/2019 byl jedním z nejsilnějších v historii televizní zábavy. Seriály, které by třeba v předchozích letech neměly příliš velké potíže probojovat se mezi naši nejlepší pětici, se do ní tentokrát kvůli nabité (a pro nás diváky díky nabité) konkurenci nevešly. To samé platí i o hereckých výkonech.

Naše pažótí jury měla od července 2018 do června 2019 opět oči na šťopkách a bedlivě sledovala všechny seriálové novinky, aby nám v uplynulé sezóně nic neuniklo. Následně jsme se snažili zkouknout všechny kvalitní úlovky a vy si nyní můžete vychutnat výsledek.

A ještě pro zajímavost, náhoda či osud tomu chtěly, že den vyhlášení výsledků je naprosto stejný jako loni, tedy 23. července. To už si možná říká o nějakou tu tradici do dalších let, co říkáte?


Nejlepší seriál:

1. Ostré předměty (Sharp Objects) – 1. řada, HBO
Tato osmidílná minisérie byla odvysílána loni v létě, tedy hned zkraje uplynulé sezóny. Přesto ji v očích naší komise, nebo chcete-li seriálové jury Pažótích Oskarů, za celý rok nikdo nedokázal překonat. Dovolím si zopakovat jednu větu z recenze, že není mnoho seriálů, které na vás dokážou tak zvláštním způsobem emocionálně zapůsobit, jako se to povedlo právě minisérii Sharp Objects.

V uplynulé seriálové sezóně bych stěží hledal jiné dílo s tak podmanivě melancholickou atmosférou a silným příběhem. Jako jediný z uvedených seriálů mě osobně naprosto vtáhl či teleportoval na místo, kde se odehrával. Zaznamenal jsem názory o pomalejším tempu, které zřejmě nesedlo každému, ale podle mě je konkrétně u Ostrých předmětů pozvolna plynoucí děj (často i v kombinaci s výbornou hudbou) jedním z jeho nejsilnějších prvků. Abych se příliš neopakoval, více se případní zájemci o tento kousek dočtou ve zmiňované recenzi.

2. Volejte Saulovi (Better Call Saul) – 4. řada, AMC
Často to neříkám, ale v tomto případě bych se podepsal pod mnohé recenze, které o tomto trochu opomíjeném kousku mluví jako o ukázce precizní filmařiny, jež překonává většinu toho, co můžeme v současnosti vidět v kinech.

Zřejmě dosavadní vrchol seriálu, který nejen v mých očích kvalitou možná už i předčil svého předchůdce Perníkového tátu. Tvůrcům patří obdiv za jejich chytré nápady, kdy divák často netuší, co postavy zamýšlí nebo kutí a nakonec se z toho vyklube brilantní plán. Další plus za spoustu střihačských originálních nápadů, za zmínku stojí třeba několikaminutový klip z úvodu sedmého dílu s písní Something Stupid. Osobně jsem si užíval každý Jimmyho výskyt na obrazovce.

3. The Deuce: Špína Manhattanu (The Deuce) – 2. řada, HBO
Tenhle seriálový kousek má prostě a jednoduše švih, šmrnc nebo jak to nazvat. Stejně jako jeho postavy. I druhá řada, kterou jsem si užil ještě o něco víc, je výborně natočená, sálá z ní atmosféra sedmdesátých let a s chutí se na všechny ty propletené příběhy několika postav kouká.

4. The Haunting of Hill House – 1. řada, Netflix
Precizně natočený počin filmové kvality s hororovou atmosférou, ze které občas mrazí. Kam se hrabe většina filmových hororů. The Haunting má navíc i poutavý příběh a několik silných momentů, v některých epizodách jde spíše o psychologické drama a ke konci to směřuje ještě krapet jinam. V souvislosti s tím mi přišel hodně výstižný názor jednoho z fajnšmekrů tohoto díla, že seriál by se dal nejlépe charakterizovat jako fantazijní až poetický příběh.

5. Útěk z vězení v Dannemoře (Escape at Dannemora) – 1. řada, Showtime
Kvalitně zfilmované útěky z vězení s výborným scénářem patří k tomu nejnapínavějšímu, co můžeme na obrazovkách vidět. To platí i o téhle sedmidílné minisérii podle skutečné události, kterou mimochodem skvěle natočil dříve především komediální herec Ben Stiller. A i když předposlední epizoda byla asi nejslabší a tempo seriálu trochu přibrzdila, musím zároveň vypíchnout originální nápad tvůrců, díky kterému zpočátku vězňům přejeme, aby jim plán klapnul, a později naopak sympatie většiny diváků pravděpodobně ztratí.

Horkými aspiranty na umístění v nejlepší pětici byly před startem této sezóny rovněž Hra o trůny, Narcos nebo Temný případ, kteří v naší anketě v minulosti už několik cen posbíraly. Jejich aktuální série byly ale přeci jen spíše zklamáním.

A pak je tu ještě Černobyl, jenž se letos vyšvihl do popředí snad všech seriálových žebříčků a někteří ho označují za nejlepší seriál všech dob. Dokonce jsem četl názory, že jsou dobré seriály, výborné seriály a pak Černobyl, což je bez přehánění dosti přehnané tvrzení. Podobně kvalitní počiny totiž vznikají téměř každoročně, obzvlášť v poslední době. Přiznejme si, že u Černobylu sehrálo nepochybně velkou roli jeho silné téma, které k seriálu přitáhlo obrovskou pozornost. Ke všemu se tvůrci ještě mimo jiné snaží vyždímat co nejvíce diváckých emocí, když například ve čtvrtém díle věnují téměř třetinu epizody srdceryvnému střílení psů, což také následně mnozí diskutéři označili jako o poznání emotivnější moment, než záběry na umírající lidi (v tomto případě pouze kroutím hlavou nad jejich myšlenkovými pochody, protože tohle mi prostě hlava nebere).

Tolik tedy k Černobylu, který si jako jeden z nejlépe hodnocených počinů uplynulé sezóny podle nás zasloužil alespoň zmínku a menší vysvětlení. Mám totiž pocit, že kdo si ho dovede při různých oceněních opomenout, bude označen za barbara. Něco podobného jsme letos viděli rovněž u Bohemian Rhapsody, jenž byl také až přehnaně vynášen do nebes.

Není v tom ovšem vůbec nic proti Černobylu a jeho popularitě, pouze se nám do nejlepší pětice nevešel. A Pažótí Oskaři v tomto případě nikdy mediálnímu ani diváckému tlaku nepodlehnou, to vám opět slibuji, jakože se Sebastian Pažót jmenuji.


Nejlepší nový seriál:

Ostré předměty (Sharp Objects)


Nejlepší herec:

1. Bob Odenkirk (Volejte Saulovi/Better Call Saul) – 4. řada
Po dvou třetích místech to tentokrát Bob za roli Jimmyho McGilla dotáhl až na Pažótího Oskara pro nejlepšího herce. Jimmy baví každou sérií a dokonce snad čím dál víc zvyšuje tempo. Svými nápady a hlavně manipulativními proslovy si vás doslova podmaní a vy hltáte každé jeho slovo.

2. James Franco (The Deuce: Špína Manhattanu/The Deuce) – 2. řada
Loňského vítěze sice letos předčil zmiňovaný Bob Odenkirk, ale James Franco ze svých kvalit rozhodně nic neztratil. Opět z velké části táhne The Deuce svou dvojrolí barmana Vincenta a jeho dvojčete, hláškujícího gamblera Frankieho.

3. Mahershala Ali (Temný případ/True Detective) – 3. řada
V tomto případě se dá hovořit dokonce o trojroli. Mahershala Ali totiž ztvárnil postavu detektiva Waynea Hayse ve třech časových rovinách, a to včetně vynikajícího výkonu děduly s poruchami paměti. V mé paměti zase utkvěla jedna nezapomenutelná scéna jeho mimořádného výkonu děduly, když si při jednom ze svých výpadků spletl cizí dívku se svou dcerou a zeptal se jí, zda je spakovaná do školy (myslím si, že tato scéna byla skrytým vtípkem tvůrců). Jeho herecký výkon byl asi tím nejlepším na třetí sérii Temného případu, která, jak už jsem zmiňoval, jinak zůstala za očekáváním.


Nejlepší herečka:

1. Amy Adams (Ostré předměty/Sharp Objects) – 1. řada
Podle mého soudu můžeme klidně prohlásit Sharp Objects = Amy Adams. Amy totiž během celé osmidílné minisérie, jak se hezky česky říká, prakticky nesleze z obrazovky. Prostřednictvím její postavy, novinářky Camille Preaker s duševními problémy, je vyprávěn příběh Ostrých předmětů a její herecký výkon má obří podíl na úspěchu seriálu.

2. Rhea Seehorn (Volejte Saulovi/Better Call Saul) – 4. řada
Rhea a její sympatická postava advokátky Kim Wexler byla zpočátku seriálu možná trochu ve stínu Boba Odenkirka a nedostala tolik prostoru, aby to rozjela podobně jako on, ale ve čtvrté řadě naši pažótí komisi svým výkonem jednoduše nadchla.

3. Maggie Gyllenhaal (The Deuce: Špína Manhattanu/The Deuce) – 2. řada
Společně s Jamesem Francem asi nejvýraznější postava seriálu. Ve druhé sérii navíc získala podle mého soudu i zajímavější příběhovou linku, když se její postava Eileen Merrell z prostitutky postupně vypracovává na uznávanou režisérku pornofilmů.


Nejlepší český seriál:

1. Labyrint – 3. řada, ČT
V mých očích nejnapínavější série nejen Labyrintu, ale i jeden z nejnapínavějších počinů v konkurenci českých thrillerů. Mysteriózní příběh s několika dějovými linkami, kde nejprve záměrně všechno působí zmateně, ale nakonec do sebe všechno výborně zapadne. A režisér Jirka Strachů má zkrátka pro tenhle žánr výjimečný talent a dokáže navodit tu správnou tajemnou atmosféru. Pár drobných výtek by se sice našlo (například občas krapet šroubované dialogy), ale nic, co by výrazně pokazilo divácký zážitek. Myslím, mí věrní čtenáři, že na podobné české seriály můžeme být hrdí. Celkově jde pro Labyrint o druhého Pažótího Oskara za nejlepší český seriál, když v roce 2016 bodoval se svou první sérií.

2. MOST! – 1. řada, ČT
Téměř na každém kroku, kam člověk před pár měsíci přišel, se tento seriálový kousek řešil. Dumám na tím, kdy naposledy takto nějaký seriál poblouznil naši rodnou zem a navíc diváky snad všech věkových kategorií. Stručně a výstižně: inteligentní počin s celospolečenským přesahem.

3. Rédl – 1. řada, ČT
A do třetice ČT. Sem tam se Česká televize ocitne pod palbou kritiky, ale jak už jsem zmiňoval loni, nebýt jí nebo občas české produkce HBO, nemáme tu v posledních letech žádný kvalitní seriál. Kriminální thriller Rédl odehrávající se pár dní před rozdělením Československa koncem roku 1992 se mezi kvalitní kousky bezpochyby řadí.

Čestná zmínka náleží ještě třídílné minisérii České televize Živé terče, která v této nabité konkurenci neuspěla.


Nejlepší seriálová znělka:

1. The Deuce: Špína Manhattanu (The Deuce) – 2. řada
U znělek je vítěz letos naprosto jasný a je jím intro ke druhé sérii The Deuce. Velkou zásluhu na tom má píseň This Year’s Girl, která doprovází záběry New Yorku sedmdesátých let.

2. Hra o trůny (Game of Thrones) – 8. řada

3. Dům z karet (House of Cards) – 6. řada


Nu a tady už je historické pořadí Pažótích Oskarů. Za vítězství v každé kategorii udělujeme vždy pět bodů, za druhé místo body čtyři, za třetí tři a tak dále a tak podobně…

V hlavní kategorii, kde jsou započteny pouze body pro nejlepší seriály, se toho od loňska příliš nezměnilo. Přestože Narcos ani Hra o trůny letos nebodovaly, i nadále vévodí našemu historickému žebříčku. Krapet pak poskočily Better Call Saul a The Deuce a stanice HBO zvýšila svůj náskok na Netflix.

V tabulkách níže už jsou kromě nejlepších seriálů započteny rovněž body za nejlepší nové seriály, herce, herečky a znělky. The Deuce je naprostý skokan, když za pouhé dva ročníky už téměř dotáhl legendární Hru o trůny a příští rok má na to ji dokonce pokořit. The Deuce je totiž mixem špičkového seriálu, hereckých výkonů i znělky.

A jak se ukazuje v další tabulce, Pažótí Oskary 2019 napříč všemi kategoriemi naprosto ovládlo HBO, které je suverénem i v historickém žebříčku.

A poslední tabulka ukazuje historické pořadí českých seriálů. Labyrint se dotáhl na první místo a Česká televize pokračuje ve svojí dominanci.


Minulé ročníky:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *