Pažótí Oskaři 2025: western 1923 je podruhé nejlepším seriálem sezóny, dvě kategorie ovládl i špionážní Den Šakala

1923

Americké westernové drama 1923 je po Narcos teprve druhým seriálem v historii Pažótích Oskarů, kterému se podařilo zvítězit dvakrát v kategorii nejlepší seriál. V součtu všech kategorií byl v sezóně 2024/2025 nejúspěšnější špionážní thriller Den Šakala. Mezi stanicemi a VOD platformami posbírala nejvíce ocenění poněkud netradičně britská televizní společnost Sky. Nu a českou tvorbu ovládla TV Nova a její služba Oneplay.

Je 23. července a to znamená jediné. Jako tradičně jsou na programu pochopitelně Pažótí Oskaři a s nimi to nejlepší z uplynulé seriálové sezóny, tedy od července 2024 do června 2025. Posledních několik měsíců jsme jeli jako draci, abychom zhlédli vše hodnotné a kvalitní ze světa televize a VOD služeb a pro vás následně vypreparovali to nejvybroušenější v každé ze šesti vyhlašovaných kategorií.

V hlavní kategorii se letos do TOP 5 prokousaly hned dva westernové mástrpísy, které tak potvrzují současnou oblibu tohoto žánru. Dále tu máme dva seriály ze světa tajných služeb, a to jeden akčnější kousek a jeden komornější špionážní thriller. Pětici pak uzavírá pravidelný sběratel cen, kterým je satirická komedie z prostředí bohatých rekreantů.


Nejlepší seriál:

1. 1923 – 2. řada, Paramount+

Naprosto epické završení další kapitoly rodiny Duttonů. Druhá a zároveň poslední série westernového 1923 měla sice pozvolnější rozjezd a méně vtahující příběhy než sezóna numero jedna, ale některé neobyčejně emotivní momenty a zejména téměř dvouhodinové celovečerní famózní finále nám všechno vynahradily.

Rovněž druhá řada pokračuje ve výpravném a rozmáchlém vyprávění à la kupříkladu Hra o trůny, když sleduje několik postav a dějových linek ve více koutech světa, a to Duttonův ranč v Montaně, mladou indiánku na útěku před církevními fanatiky a Spencera a Alexandru na jejich strastiplné cestě z Evropy do americké Montany. Jak už jsem krapet nakousl v úvodu, tak příběh indiánské dívky není tak napínavý jako v první sérii a částečně tu kvůli nepřízni osudu chybí i ona osudová romantika Spencera a Alexandry, jejichž příběh patří mezi jednu z nejromantičtějších a nejemotivnějších lovestory napříč filmy a seriály.

Nepřízeň osudu, krutost tehdejší doby a doslova peklo, kterým si zejména postava Alex musí ve druhé sérii na cestě do Montany projít, vás ovšem dost možná zasáhne tak, jako se to povede málokterému dílu. Já jsem byl dojat jako mnoho dalších smrtelníků, kteří si 1923 naladili, a po strhujícím a neskutečně emotivním závěru seriál v našich očích ještě o fous překonal předcházející minisérii 1883.


2. Den Šakala (The Day of the Jackal) – 1. řada, Sky, Peacock

V některých pasážích neskutečně napínavý kousek, který je založený na stejnojmenném románu z roku 1971 a na jeho filmové adaptaci z roku 1973, patří mezi nejpříjemnější překvapení letošní sezóny. Nepolapitelný samotářský nájemný vrah, jenž si říká Šakal, se díky své minulosti elitního armádního odstřelovače živí likvidací těch nejvlivnějších osob za velice tučné honoráře. Všechno šlape jako po másle až do chvíle, kdy mu na krk začne dýchat tým britské tajné služby a pronásledovat ho napříč Evropou.

K vrcholům desetidílné první série bezpochyby patří Šakalovo pečlivé plánování, metodická příprava a trpělivé vyčkávání před klíčovým výstřelem. Doslova krájet by se pak atmosféra dala v okamžiku, kdy Šakal stiskne spoušť, vše se na moment zastaví a utichne a divák pár vteřin čeká, než výstřel doletí k několik set metrů vzdálenému cíli.

Ovšem koho by ke sledování nenalákaly Šakalovy nekalé praktiky nebo velké množství akčních scén, je tu ještě nezanedbatelné lákadlo v podobě populární španělské herečky Úrsuly Corberó známé z hitu La casa de papel, která v seriálu The Day of the Jackal ztvárnila Šakalovu krásnou manželku Nurii.


3. Kdysi dávno v Americe (American Primeval) – 1. řada, Netflix

Vedle seriálových 1883 a 1923 Taylora Sheridana a filmového Horizontu Kevina Costnera tu v nedávné době máme další luxusní a zároveň syrový western. Těžko uvěřit, že je to ještě možné, ale toto dílo bylo ještě krutější, brutálnější a krvavější než jeho zmínění westernoví souputníci. Kdysi dávno v Americe je totiž tak zuřivě nekompromisním bojem o přežití, že v něm nezbyl téměř žádný prostor pro romantickou naději na život v krásné nedotčené krajině, která je ve westernech často jakýmsi protikladem krutosti a nelehké doby.

Vyzdvihnout musíme zejména skvělou kameru a vizuál, díky němuž z obrazovky doslova sálá všudypřítomná špína a krev, a díky nápaditým záběrům a střihu na nás občas dýchne až hororově znepokojivá atmosféra, kupříkladu když se na scéně objevují fanatičtí mormoni či nelítostní a halekající indiáni. Tato šestidílná a výborně hodnocená minisérie tak rozhodně stojí za váš drahocenný čas.


4. The Agency – 1. řada, Showtime

Na rozdíl od výše zmíněného a žánrově příbuzného Šakala je The Agency méně akční, zato velice věrnou sondou do světa špionáže a fungování zpravodajských služeb. Komorní, realistické, chytře napsané a výborně zahrané zachycení každodenního života agentů tajných služeb (především z londýnské pobočky CIA), kteří řeší aktuální mise, nenadálé krize a ohrožení kolegů v nepřátelských zemích, výcvik nových špionů, osobní trable i návrat do „běžného“ života po několika letech v utajení.

První desetidílná řada je velice aktuální, takže zabrušuje do současných konfliktů, hodně prostoru tu má kupříkladu dění v Bělorusku nebo na Ukrajině. A české diváctvo by mohla zaujmout jedna perlička, a sice, že vedle hereckých hvězd jako Michael Fassbender a Richard Gere si tu menší roli zahrál rovněž Marek Vašut, jenž ztvárnil bývalého agenta KGB.

Takto lahůdkových špionážních kousků zkrátka není mnoho a tuto americkou předělávku francouzského seriálu Le Bureau des Légendes bychom zařadili mezi to nejlepší vedle legendárního Homelandu (neboli Ve jménu vlasti) a Teheránu.


5. Bílý lotos (The White Lotus) – 3. řada, HBO

Po Havaji a Sicílii nás tentokráte tvůrci vzali do luxusního wellness resortu v Thajsku a byla z toho opět nezapomenutelná jízda ve společnosti lehce vyšinutých boháčů. Třetí série je obecně hodnocena o něco hůře než první dvě a i já musím souhlasit, že v některých pasážích to nebylo tak úderné (možná to bylo i větším počtem epizod), ale převážně to byla opět královská zábava s chytrými a satiricky trefnými dialogy a s mnoha geniálními i psycho momenty.

Hodně tomu opět dopomáhaly výborné herecké výkony a lahůdkový hudební podkres, který dokonale potrhoval tradiční psycho atmosféru Bílého lotosu. Vrcholem pro mne v tomto ohledu byl zpomalený záběr, kterak si to otec od rodiny štrádoval se specielní recepturou vlastnoručně vyrobených koktejlů, po nichž se měli ostatní členové jeho famílie, jimž je servíroval, oblizovat ještě v sanitce.

Toto místo je obvykle vyhrazeno seriálům, které neproklouzly do TOP 5, letos bude ale vše jinak. Zmíníme tu pouze jeden jediný epesně luxusně eňo ňuňo výjimečně excelentně lahůdkový kousek z Norska, který jsem objevil až teprve zkraje letošního roku díky iVysílání. Jeho jméno je Exit a pojednává o čtyřech nemravně bohatých a tak trochu vyšinutých investorech a o jejich životních moudrech a trampotách. První série je ještě krapet rozjezdová, ale druhá a třetí patří bez přehánění vůbec k tomu nejlepšímu, co jsem během života v seriálovém světě viděl. A že už jsem toho viděl poměrně dosti. Bohužel jsem o tomto norském klenotu v minulosti neměl tušení, a tak nikdy nezískal ocenění v rámci Pažótích Oskarů, proto alespoň tato čestná zmínka.


Nejlepší nový seriál:

Den Šakala


Nejlepší herec:

1. Eddie Redmayne (Den Šakala/The Day of the Jackal) – 1. řada

V kategorii nejlepších mužských hereckých výkonů získává letos zlato Eddie Redmayne za roli Šakala. Britský herec jakožto nepolapitelný samotářský nájemný vrah skvěle táhnul celou první sérii, když mistrovsky vystřihl Šakala jako emočně chladného a precizního profesionála i jako brilantního plánovače a maestra převleků i přetvářky.

2. Michael Fassbender (The Agency) – 1. řada

Známý hollywoodský herec si po mnoha letech odskočil do světa seriálů a ve špionážním kousku The Agency ztvárnil agenta CIA s krycím jménem Martian, jenž je po letech v utajení náhle povolán zpět do Londýna. Michael Fassbender se do role převtělil tak přesvědčivě, že často ani nemusí na obrazovce promluvit a jen svým výrazem skvěle hraje ustaraného agenta, který vypadá, že se už nějaký ten pátek ve světě plném paranoie pořádně nevyspal.

3. Jon Hamm (Sousedská tajemství/ Your Friends & Neighbors) – 1. řada

Kandidátů na třetí místo bylo tentokráte vícero, nakonec si jej ale vykoledoval Jon Hamm, na kterém v podstatě stála první devítidílná řada seriálu Sousedská tajemství. Americký herec tu po celý čas úspěšně balancuje mezi dramatickou a komediální rovinou v roli úspěšného finančníka Andrewa Coopera, který po výpovědi v práci začne okrádat své zámožné sousedy.


Nejlepší herečka:

1. Julia Schlaepfer (1923) – 2. řada

Sledovat Julii Schlaepfer ve druhé sérii 1923 jako půvabnou Alexandru Dutton bylo v některých pasážích doslova strhující a mnohdy až dojemnou záležitostí. Neuvěřitelné odhodlání, odvaha a houževnatost, díky nimž Alex na cestě z Anglie do americké Montany překonává veškeré útrapy a nepřízeň osudu, patří k vrcholům letošní seriálové sezóny.

2. Ella Purnell (Sweetpea) – 1. řada

Tato mladá anglická herečka je teprve druhou ženou v historii Pažótích Oskarů, která získala ocenění za dvě různé seriálové role (v minulosti se to povedlo pouze Gillian Anderson za The Fall a Hannibala). Ella Purnell je podruhé v řadě druhá, loni získala stříbro za postapokalyptické sci-fi Fallout a letos za černohumorné drama Sweetpea, v němž dokonale ztvárnila roztomilou, dobrosrdečnou a nesmělou Rhiannon, která ovšem sem tam někoho chladnokrevně zapíchne.

3. Parker Posey (Bílý lotos/The White Lotus) – 3. řada

Součástí Bílého lotosu jsou již tradičně kvalitní herecké výkony. Mezi ty nejlepší letos podle naší poroty patřil výkon americké herečky Parker Posey, která si tu střihla máti jedné nevšední bohaté famílie. Její hlášky a neobyčejný akcent v kombinaci s pravidelným přísunem léků a alkoholu patřily mezi nejlepší momenty třetí série.


Nejlepší český seriál:

1. Sex O’Clock – 2. řada, Oneplay/Voyo

První série byla před dvěma lety velkým překvapením a rovněž velkým nadprůměrem české komediální tvorby. Však si také v této kategorii vysloužila stříbrného Pažótího Oskara, když nestačila pouze na třetí řadu Případů 1. oddělení. Druhá série Sex O’Clock příběh úspěšně posouvá dál, i když se lehce změnil tón seriálu. Ubylo komediálních momentů a děj více zvážněl. Má melancholičtější atmosféru, což je dáno do jisté míry i tím, že se dění tentokráte odehrává v období kolem Vánoc. Úspěšné atributy z první sezóny jako hudba, pěkný vizuál, prostředí Zlína a některé silné (a občas i ty nečekaně vtipné) momenty ale zůstaly.


2. Taneční – 1. řada, Nova

Po ne úplně přesvědčivém úvodu se Taneční postupně rozjely v zábavný a sympatický kousek, který dokáže jak vtipným, tak i vážnějším způsobem odrážet životní trampoty nás smrtelníků. Vše táhnou kvalitní výkony v čele s ignorantským manželem Oldřichem v podání Saši Rašilova, vedle něhož září především dvě charismatické herečky – Jitka Ježková jako jeho žena Monika a Anna Marie Fučíková jako jeho dcera Olívie. Nu a bonusem jsou pak precizně provedená taneční čísla, která se prolínají celým seriálem.


3. Limity – 1. řada, ČT

Třetí místo bylo těsným duelem mezi Limity a Studnou. Ve prospěch Limitů nakonec hrála větší scénáristická originalita a záživnější zpracování (oproti příběhově často dosti mdlé Studně). Mezi největší klady Limitů bychom jednoznačně zařadili Aleše Hámu a jeho luxusní glosy a průpovídky, tento populární moderátor nás ve své netradiční roli vyloženě bavil.


Nejlepší seriálová znělka:

1. Dexter: Original Sin – 1. řada, Showtime

Dexter je zpět i se svou populární znělkou. V původním seriálu jsme sledovali ranní rutinu dospělého seriálového vrahouna ve velice originálním provedení. Tentokráte se můžeme kochat kreativní variací na původní intro v podání mladého Dexe a jeho famílie. A jak už to tak u Dextera bývá, znělka je opět nasáklá krví, ostřím a další symbolikou. Bez váhání letošní numero jedna.


2. Sousedská tajemství (Your Friends & Neighbors) – 1. řada, Apple TV+

Vizuálně podobně podmanivá znělka jako u Dextera. Druhé místo patří seriálu Sousedská tajemství, jehož úvodní titulková sekvence se odehrává v prostředí jedné americké sousedské čtvrti plné úspěšných boháčů. Apple TV+ tak v kategorii znělek boduje už čtvrtým rokem v řadě a potvrzuje roli řemeslně precizního hráče na poli quality TV.


3. The Agency – 1. řada, Showtime

Vedle pomyslného zlata putuje i bronz do uznávané „dílny“ Showtime, která je nově součástí sloučené stáje s názvem Paramount+ with Showtime, za chytlavou znělku ke špionážnímu The Agency.

Odkaz na znělku (video želbohu nelze vložit): https://www.facebook.com/watch/?v=971259838180715

Letos v kategorii znělek vůbec poprvé v historii nebodovalo HBO.


A jdeme na historické statistiky Pažótích Oskarů. Na úvod si tradičně připomeňme, že za vítězství v každé kategorii udělujeme vždy pět bodů, za druhé místo body čtyři, za třetí tři a tak dále a tak podobně…

V hlavní kategorii, kde jsou započteny pouze body pro nejlepší seriály, se díky letošnímu prvenství na pátou příčku vyšvihl seriál 1923 a pozici v TOP 10 si upevnil také Bílý lotos.

V žebříčku televizních stanic a streamovacích platforem letos bodovala celá historicky nejúspěšnější čtveřice, tedy HBO, Netflix, Showtime a Paramount+. Tady jsme vpravdě dlouze dumali nad tím, jak se popasovat se situací, ke které nedávno došlo, a sice, že Paramount zahrnul Showtime do svého portfolia a tuto uznávanou kabelovku přejmenoval na Paramount+ with Showtime. Protože ale obě služby nadále vyrábí obsah pod svými původními značkami, rozhodli jsme se je prozatím neslučovat.

Nově pak v žebříčku máme britskou televizní společnost Sky a americkou streamovací službu Peacock, které patří stejnému majiteli – americkému konglomerátu Comcast – a společně se podílely na seriálu Den Šakala.

Nejlepší seriál
Nejlepší seriál

V tabulkách níže už jsou kromě nejlepších seriálů započteny rovněž body za nejlepší nové seriály, herce, herečky a znělky. Nejúspěšnějším seriálem v součtu všech kategorií se letos stal Den Šakala, následovaný 1923 a The Agency.

HBO a Showtime i po letošním ročníku zůstávají jedinými stanicemi, které napříč všemi kategoriemi bodovaly ve všech dvanácti ročnících. Už na čtvrtou příčku poskočila služba Apple TV+ a na dostřel TOP 5 se přiblížil rovněž Paramount+. Rovnou do nejlepší desítky se pak dostaly Sky a Peacock (Sky má ještě o čtyři body více za stříbrnou herečku Ellu Purnell v seriálu Sweetpea).

Nejvíce ocenění
Nejvíce ocenění

A na závěr tradičně tuzemská tvorba, kde se vítězný kousek Sex O’Clock posunul z děleného desátého místa na dělené čtvrté. A to znamená zároveň i další bodíky pro Voyo neboli nově Oneplay, které díky pestrým projektům v posledních letech už téměř dohnalo českou verzi HBO.

Nova letos může slavit hnedle dvakrát, vedle své VOD platformy uspěla i se svým seriálem na hlavní stanici. A svou úctyhodnou sbírku úspěchů rozšiřuje i Česká televize, která bodovala nepřetržitě ve všech dosavadních dvanácti ročnících.

Nejlepší český seriál

Minulé ročníky:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *