Nejúspěšnější stanicí seriálové sezóny 2022/2023 je po roční pauze opět HBO, které bodovalo hned ve čtyřech kategoriích. Naopak už podruhé za sebou neuspěl Netflix. Mezi českou tvorbou znovu slaví úspěch i Voyo. A po letech se mění pořadí na čele historického žebříčku tuzemských seriálů.
Je mi velkou ctí, že můžu touto předmluvou uvést jubilejní desátý ročník Pažótích Oskarů. Od roku 2014 naše redakce pravidelně – a v posledních šesti letech podle tradice na den přesně 23. července – vybírá a hodnotí podle našeho soudu to nejlépe a nejpoutavěji napsané, nafilmované i zahrané v seriálovém světě.
Tentokrát měla naše pažótí komise opravdu napilno, abychom zavčasu zhlédli to nejchutnější, co se na obrazovkách od července 2022 do června 2023 urodilo. Sestavení některých z obvyklých šesti kategorií pro nás bylo opravdovým oříškem, který jsme ale nakonec úspěšně rozlouskli.
Výběru letos opět dominují Spojené státy a stejně jako loni můžeme prohlásit, že především první tři seriály následujícího žebříčku jsou luxusní podívanou.
A když už dnes slavíme ty kulatiny, tak jedna pozoruhodnost. Zřejmě je to osud, že v roce 2023 je vítězem našeho desátého ročníku seriál s názvem 1923, jehož děj se odehrává přesně před sto lety.
Nejlepší seriál:
1. 1923 – 1. řada, Paramount+
Kdo by čekal, že se po výborné loňské minisérii 1883 dočkáme minimálně stejně tak třpytivého seriálového diamantu? Volné pokračování, které sleduje rodinu Duttonů o čtyřicet let později, nabízí ještě výpravnější a rozmáchlejší podívanou. Na rozdíl od 1883 děj tentokrát skáče mezi třemi příběhy na různých kontinentech.
Hlavní linie se odehrává v americké Montaně, kde se manželé Duttonovi (Harrison Ford a Helen Mirren) se svou rodinou snaží ze všech sil ubránit svůj rozlehlý ranč Yellowstone před přírodními příkořími a především před rozpínavými magnáty a mocnými nepřáteli.
Nádech exotického dobrodružství seriálu dodává příběh Spencera Duttona a jeho spanilé dívky Alexandry, kteří spolu v prostředí afrického safari, na moři i na Sicílii prožijí jednu z nejromantičtějších a nejemotivnějších lovestory kinematografie. Kdo viděl, jistě mi dá za pravdu.
Protikladem k této romantice je pak nejkrutější a nejkrvavější dějová linka, která zachycuje indiánskou dívku v prostředí převýchovné katolické internátní školy.
2. Volejte Saulovi (Better Call Saul) – 6. řada, AMC
Better Call Saul je umělecké dílo. A teď to myslím především z pohledu kamery, střihu, netradičních, vynalézavých či působivě dlouhých záběrů. Už na předchozí série byla v tomto ohledu radost pohledět, ale závěrečná sezóna si s vizuální stránkou vyhrála na maximum. Ať už jde o umělecky sestříhané „klipy“ ze života postav, záběry na lokace v Albuquerque, poušť v Novém Mexiku nebo třeba několik téměř kompletně černobílých epizod, na něž přesně sedí ono rčení quality TV pro náročného diváka.
Nemalé uznání ale zaslouží rovněž vybroušený a promyšlený scénář, hudba a především herecké výkony. Poslední třináctidílná řada by se dala rozdělit na tři hlavní (ovšem vzájemně propojené) dějové linky – geniální lest Jimmyho a Kim na právnické eso Howarda Hamlina, válku drogových kartelů a Jimmyho život pod novou identitou.
Největším pošušňáním byly opět Jimmyho brilantní plány (kromě diskreditace Howarda rovněž nervydrásající krádež v obchodním domě) a Jimmyho řečnické dovednosti a proslovy (závěrečná epizoda s názvem Saul Gone). Musím ale dodat, že šesté sérii by podle mého soudu více slušelo oněch obvyklých deset dílů, některé epizody nebo minimálně některé pasáže byly lehce výplňkové.
3. Bílý lotos (The White Lotus) – 2. řada, HBO
Jedna z nejlepších komediálních záležitostí posledních let. Druhá řada je seriálovými labužníky obecně hodnocena ještě lépe než první šestidílná sezóna. Po Havaji tentokráte zavítáme do dalšího luxusního lotosového resortu na Sicílii a čeká nás více epizod (7), více záběrů na prosluněné exteriéry italského ostrova i více postav.
Z původního „havajského“ osazenstva se vrací herečka Jennifer Coolidge jako nevyrovnaná Tanya, kterou doplňuje její (v životě krapet ztracená) asistentka Portia, dva manželské páry nebo děda, otec a syn hledající své sicilské předky. A významnou roli v hotelu sehrají rovněž dvě pohledné italské dívky Mia a Lucia.
O druhé sérii bych už ani příliš nereferoval jako o satiře, ale spíše bych ji popsal jako trefné vykreslení života (nejen) boháčů a jejich trávení exotické dovolené.
Nuže, těšíme se na již potvrzenou třetí řadu.
4. The Last of Us – 1. řada, HBO
První dvě epizody byly ještě poměrně nezáživné, ale od třetího dílu, kdy si Bill (později společně s Frankem) po globální pandemii a odstěhování všech obyvatel na způsob Robinsona vybudoval a opevnil své vlastní městečko, to začalo být lepší a lepší. Líbí se mi nápad změny prostředí prakticky v každé epizodě. Krásná kamera nás zavede na zasněžené americké pláně, opuštěné dálnice, do vylidněného Kansas City, do novodobého westernového městečka či mezi jakousi náboženskou komunitu.
5. Your Honor – 2. řada, Showtime
Scénář a zvraty sice nejsou tak propracované a překvapující jako v první sérii, ale stále se jedná o velice kvalitní kousek. Bryan Cranston se vrací jako bývalý uznávaný a tentokrát ještě více zoufalý soudce Michael Desiato, který se v úvodní sérii ze všech sil a za hranou zákona snažil uchránit svého syna před odplatou mafiánské rodiny.
Druhá řada – stejně jako ta první – občas střídá méně záživné a napínavé pasáže. Absolutním vrcholem dramatické tvorby je ovšem závěrečný soudní proces, který bych zařadil společně s justičními dramaty The Night Of a Defending Jacob mezi to nejlepší, co jsem ze soudního prostředí na obrazovkách viděl. Už kvůli tomu stojí za to druhou a finální sezónu Your Honor po počátečním pozvolném rozjezdu předčasně nevzdávat.
Do naší TOP 5 se těsně nevešla kontroverzní a rozporuplně přijatá šou Idol od HBO. Za branami oceněných zůstal rovněž spin-off Hry o trůny s názvem Rod draka. Doporučit můžeme určitě ještě Božské kapky z vinařské branže od Apple TV+ nebo zábavné psycho Konzultant od Amazonu.
Nejlepší nový seriál:
1923
Nejlepší herec:
1. Bob Odenkirk (Volejte Saulovi/Better Call Saul) – 6. řada
Jimmy McGill alias Saul Goodman alias Gene Takovic. Tragikomický příběh jedné postavy se třemi různými identitami. Nesmírně chytrý, vynalézavý, výstřední, řečnicky neuvěřitelně zdatný, ale zároveň morálně pokřivený a často vysmívaný obhájce, kterému se od okolí nikdy nedostalo uznání, po němž toužil. „Ten kluk toužil výš a měl velký cíl. Zpíval i žil plně a ze všech sil,“ jak slýcháváme v jedné slavné písni. Přesto Jimmy svůj sen stát se velkým právnickým zvířetem alespoň chvíli žil. I když to bylo jen krátce. Bob Odenkirk jako první herec v mužské kategorii získává Pažótího Oskara podruhé.
2. Pedro Pascal (The Last of Us) – 1. řada
Dokonalá castingová volba pro roli sympaťáka s duší psychopata Joela Millera, jenž zvládá být jak citlivým ochráncem svých blízkých, tak i nemilosrdným nepřítelem a vrahounem těch, kteří mu stojí v cestě.
3. Christoph Waltz (Konzultant/The Consultant) – 1. řada
Uznávaný hollywoodský herec si tentokráte bravurně střihl vyšinutého jedince jménem Regus Patoff, který se znenadání zjeví ve firmě vyvíjející videohry a prohlásí se za nového konzultanta této společnosti. Jeho neobvyklé manýry, rituály a podivné průpovídky ovšem jeho podřízené čím dál více zneklidňují.
Nejlepší herečka:
1. Rhea Seehorn (Volejte Saulovi/Better Call Saul) – 6. řada
Postava, která dodávala seriálu kromě inteligence i eleganci. Advokátka Kim Wexler byla jedním z nepostradatelných pilířů show Volejte Saulovi. I ona prošla během šesti sérií charakterovou proměnou a i ji nakonec dohnalo svědomí.
2. Lily-Rose Depp (Idol/The Idol) – 1. řada
Dcera slavných rodičů Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis v pětidílné show naplno ukazuje svůj všestranný talent. Lily-Rose jako krásná a sexy popová superstar Jocelyn během celého seriálu prakticky nezmizí z obrazovky. Obdivovat můžeme nejen její herectví s rozmanitou škálou emocí, ale i její výborná pěvecká a taneční čísla. A v neposlední řadě její originální outfity.
3. Jennifer Coolidge (Bílý lotos/The White Lotus) – 2. řada
Ve druhé sérii Bílého lotosu herečka svůj talent na komediální a emočně nestabilní postavy vytěžila na maximum. Vyvrcholení závěrečné epizody na jachtě je pak její absolutní masterpiece.
Nejlepší český seriál:
1. Případy 1. oddělení – 3. řada, ČT
Loni se vítězem české tvorby staly Devadesátky, letos patří zlatý Pažótí Oskar seriálu od stejných tvůrců. Případy 1. oddělení bodovaly v desetileté historii našich cen se všemi třemi sériemi, a sice hned v prvním ročníku v roce 2014 třetím místem a v roce 2016 ukořistila druhá řada seriálu pomyslného stříbrného Oskara.
Po bronzu a stříbru tak třináctidílná třetí sezóna Případů vystoupala až na vrchol. Osobně mě nejnovější řada této výborně scénáristicky a filmařsky zprostředkované precizní práce pražských kriminalistů bavila nejvíce. Je to pravděpodobně i tím, že jako příslušník mladší generace si ze zpravodajství nejvíce vybavuji právě tyto případy z relativně nedávné doby. Příjemným oživením seriálu byly rovněž nové postavy vyšetřovatelů.
2. Sex O’Clock – 1. řada, Voyo
Jeden z nejzajímavějších tuzemských seriálů posledních let. A zároveň jeden ze zrnka českých počinů, který se může měřit s kvalitními zahraničními teenagerskými kousky. Pochválit musíme předně výborný scénář s dokonale vybalancovanou komediální a dramatickou složkou, emotivními momenty (závěrečná desátá epizoda v kombinaci s výborným soundtrackem je v tomto ohledu opravdovou špičkou) a s přirozenými dialogy a chováním současné mládeže.
Ocenit musíme rovněž osvěžující prostředí Zlína, který i díky pěkné kameře a střihu působí velice malebně. A v neposlední řadě výborné herecké výkony od dospělých přestavitelů po opravdu talentované mladé herce.
Naše redakce se velmi přimlouvá za druhou řadu. A jakožto labužník a častý obhájce (kvalitní) české tvorby odmítám nářky, že tuzemské kousky nestojí za nic. V posledních letech nás česká – především seriálová – díla příjemně překvapují. Je vidět, že pokud u nás talentovaní tvůrci dostanou prostor, dokážou vytvořit originální věci.
3. Volha – 1. řada, ČT
Stylová jízda socialismem, kterou je radost sledovat. Podle mého soudu jedno z nejlepších a nejvěrnějších zachycení života 70. a 80. let. Se všemi útrapami, bizarnostmi i humornými situacemi na pracovišti Československé televize i v běžném životě. Včetně dokonalého zachycení retro atmosféry. Prolínání dobových záběrů se seriálovými, socialistické kulisy, kostýmy nebo třeba i dobová hudba – to je zkrátka extratřída České televize. Ze všeho nejvíc ovšem září Kryštof Hádek je jako Standa „voe“ Pekárek se svými geniálními průpovídkami, voe.
Letos mě více než kdy jindy mrzí, že v této kategorii můžeme ocenit pouze trojici seriálů. Těch opravdu dobrých bylo totiž v uplynulé sezóně hned pět. Doslova o milimetr se sem nevešla skvělá multižánrová čtyřdílná záležitost ČT s názvem Pozadí událostí.
A pomyslné páté místo patří dramatu z českého politického prostředí na motivy skutečných událostí s názvem Sedm schodů k moci od TV Prima. Ano, je tomu skutečně tak, už jsem nedoufal, že to budu moci někdy napsat, ale stalo se něco neuvěřitelného a Prima vyprodukovala poprvé v dějinách opravdu dobrý seriál. Bohužel ho ale propaguje dost možná nejméně ze své tvorby, a tak ho viděli pouze seriáloví fajnšmekři.
Za pozornost pak stojí ještě třídílná kriminálka Docent s Ivanem Trojanem v hlavní roli a desetidílný – vizuálně velice pěkný – webseriál Pět let o rozdílném pohledu dvou mladých lidí na společně strávenou noc.
Nejlepší seriálová znělka:
1. Westworld – 4. řada, HBO
Znělka Westworldu bodovala na Pažótích Oskarech se všemi třemi dosavadními sériemi, vždy to přitom dotáhla na stříbrnou pozici. Závěrečná čtvrtá řada poprvé získává pomyslné zlato. Opět trochu tematicky pozměněná a opět vizuálně a hudebně úžasná. Můžeme zopakovat to, co v roce 2020: čisté, krásné, elegantní a plné symboliky. Takzvaně „pure“, jak by řekli Angláni.
2. Rod draka (House of the Dragon) – 1. řada, HBO
Vizuálně to sice nemá takovou atmosféru „vzdálených světů a mocných rodů“ jako rozmáchlá Hra o trůny, ale stejný hudební podkres nás i po letech spolehlivě přenese do Západozemí.
3. Volavka (Black Bird) – 1. řada, Apple TV+
Zajímavě namixovaná všehochuť zákoutí, lákadel i zkaženosti světa. Škoda jen, že intro působí o poznání temněji a ponuřeji než samotný seriál, ze kterého se vyklubalo spíše jakési odlehčené krimi drama.
A jdeme na historické statistiky Pažótích Oskarů. Na úvod si tradičně připomeňme, že za vítězství v každé kategorii udělujeme vždy pět bodů, za druhé místo body čtyři, za třetí tři a tak dále a tak podobně…
V hlavní kategorii, kde jsou započteny pouze body pro nejlepší seriály, se končící Better Call Saul vyšvihnul ze šestého místa na čtvrté a zařadil se za trojici našich vládců – Narcos, Hru o trůny a Homeland. Do TOP 10 se posunul také Bílý lotos, který z dělené šestnácté pozice poskočil na sedmou příčku.
V žebříčku televizních stanic a VOD platforem HBO navýšilo svůj náskok před stanicí Showtime. Kabelová televize Home Box Office navíc stvrdila svůj status producenta nejkvalitnější seriálové tvorby, když jako jediná stanice bodovala ve všech deseti ročnících Pažótích Oskarů v kategorii Nejlepší seriál. Podobně úspěšně je na tom i Showtime, která bodovala hned v devíti případech. Naopak v minulosti velice kvalitní Netflix vyšel už podruhé za sebou naprázdno. V kvalitě mu začínají stále více konkurovat ostatní VOD služby jako kupříkladu Paramount+, který se za pouhou dvouletou existenci prokousal na čtvrté místo našeho žebříčku.
V tabulkách níže už jsou kromě nejlepších seriálů započteny rovněž body za nejlepší nové seriály, herce, herečky a znělky. I tady Better Call Saul díky bodům za seriál, nejlepšího herce a nejlepší herečku poskočil na čtvrté místo před Narcos. Z děleného třináctého místa se posunul na sedmou příčku končící Westworld, seriál, který kompletně všechny body získal za svou znělku, což je vpravdě pozoruhodné.
Mezi stanicemi si v součtu všech kategorií nadále jede svůj vlastní závod HBO, které má více než dvojnásobný počet bodů před druhým Netflixem. HBO a Showtime v součtu všech kategorií bodovaly ve všech deseti ročnících. Paramount+ popolezl ze sedmé pozice na pátou a vůbec poprvé získává body také Prime Video od Amazonu (za třetího nejlepšího herce).
A na závěr našeho článku tradičně česká tvorba, kde se po letech mění pořadí na čele žebříčku. Případy 1. oddělení díky letošnímu vítězství mezi českými seriály vylétly i na první místo historického pořadí, kde vystřídaly Cirkus Bukowsky a Labyrint.
V žebříčku tuzemských stanic a streamovacích platforem začíná sympaticky bodovat služba Voyo od televize Nova, která by měla být společně s Českou televizí do budoucna asi největší nadějí naší seriálové tvorby. HBO totiž kvůli škrtům a šetření svého majitele Warner Bros. Discovery bohužel končí s vyráběním původních pořadů v našich končinách.
Minulé ročníky:
- Pažótí Oskaři 2022: nejlepším seriálem devátého ročníku je návrat Dextera, českým vítězem jsou Devadesátky
- Pažótí Oskaři 2021: potřetí v řadě vítězí seriál s ženskou hrdinkou, tentokráte Mare z Easttownu s Kate Winslet
- Pažótí Oskaři 2020: nejlepším seriálem je závěrečná řada Homelandu, zabodoval rovněž světový fenomén La casa de papel
- Pažótí Oskaři 2019: Ostré předměty zvítězily ve třech kategoriích včetně nejlepšího seriálu, české tvorbě kraluje ČT
- Pažótí Oskaři 2018: nejlepším seriálem je podruhé Narcos, kategorii hereček již potřetí ovládla Claire Danes z Homelandu
- Pažótí Oskaři: nejlepší zahraniční i české seriály, herecké výkony a znělky od sezóny 2013/2014